هموطن گرامی به برترین انجمن گفتگوی پارسی در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال خوش آمدید.
برای عضویت در سامانه پیامکی انجمن ایران پردیس کافیست کلمه ozve رو به یکی از شماره های اختصاصی 5000206070600 یا 30005604500000 ارسال کنید

تبلیغات ایران پردیس
تبلیغات ایران پردیس تبلیغات ایران پردیس
  آخرین ارسالات انجمن
+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: علل وخاستگاه های بی حجابی و عوامل پیشگیری از مفاسد اجتماعی

  1. Top | #1



    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    شماره عضویت
    106332
    محل سکونت
    همه جای ایران سرای من است
    نوشته ها
    3,061
    پسندیده
    8,201
    مورد پسند : 6,680 بار در 2,129 پست
    میزان امتیاز
    72

    Icon1 علل وخاستگاه های بی حجابی و عوامل پیشگیری از مفاسد اجتماعی

    علل وخاستگاه های بی حجابی

    1- عوامل فرهنگی واعتقادی

    از جمله علل وجودی این آسیب اجتماعی، آگاهی کم از پیامد های فرهنگی و عقیدتی این عمل است در اثر این نا آگاهی و شناخت ناقص، امروزه در اقشار مختلف مردم –به ویژه جوانان – بی حجابی به صورت عادی و مقبول در آمده است. گویا این عمل، نه تنها هیچ عارضه ای منفی نداشته، بلکه این‌گونه خود را در معرض دید همگان قرار دادن، لازمه زندگی است؛ به گونه ای که خود می‌گویند :اگر در محیط دانشگاه‌ها کسی بی حجاب باشد او را به دید دیگری نظاره کرده، آن را عیب می‌پندارند. آنان این حرف‌ها را از ته دل می‌زنند و تصورشان این است که بی حجاب بودن بی اشکال است. برخی فرهنگیان نیز آن قدر از فرهنگ و سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آ له) دور افتاده‌اند که بی حجابی برایشان فرهنگ شده است. البته باید این را فراموش ننمود که برخی افراد فطرتا پاک سرشت اند ولی در اثر همین نا آگاهی به فرهنگ، به بد حجابی رو کرده‌اند ولی وظیفه سنگین اولیاء و مربیان آن‌ها را نباید به ورطه فراموشی سپرد؛ زیرا آنان در معرفت بخشی به فرهنگ بد حجابی به فرزندان خود مسئولند «روایت شده که اولین کسانی که در روز قیامت به انسان می‌آویزند، همسر و فرزندانند که فرد را در پیشگاه خداوند باز می‌دارند و می‌گویند :پروردگارا! حق ما را از او بستان؛ زیرا آن چه نمی‌دانستیم به ما تعلیم نداد وبی آن که ما بدانیم، ما را از حرام تغذیه می‌نمود.» پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند : «لَا یلَقَی الله ُسبُحانَهُ احَدُ بِه ذَنبِ اعَظَمُ مِن جَهاله اَهلِه واوَ َلادِهِ» ؛ هیچ کس خدای را به گناهی بزرگ‌تر از جهالت همسر و فرزندان دیدار نمی‌کند.

    2- سستی وتزلزل ایمان

    عمده‌ترین علتهای بی حجابی و بی بند و باری را می‌توان در نبود ایمان مستقر و مستحکم و قوی دانست بسیاری از انحرافات اعتقادی و اخلاقی ناشی از ضعف توحیدی است به طوری که اگر تک تک آن‌ها را مورد برسی قرار دهیم، خواهیم دانست که سبب‌های دیگر، به منزله پوسته وضعف ایمان، دلیل اصلی همه‌ی آن بهانه‌هاست. از این جهت اگر به تقویت اعتقادها پرداخته شود، به صورتی که باور قلبی گردند، این اعتقادها سد مستحکمی در برابر همه گناهان خواهد بود.

    3- خود باختگی در برابر فرهنگ غربی

    از زمانی که غرب ریشه اخلاقی و معنوی انسانیت را به کناری واداشت و به مدرنیته و علم رفاه و سرگرمی و صنعت بیشترین بها را داد، شرق نیز مجذوب این علم و رفاه و اختراعات غربی‌ها شد و آن چه خود داشت، خرد و ناچیز پنداشت. آنان این گونه پنداشتند که غربی‌ها، با دارا بودن نبوغ، دانش وتخصص، همه چیزشان ستودنی است و آن چه ما داریم، سراسر نکوهش زاست. در نتیجه این خود باختگی، انسان شرقی، در کلیه مسائل چشم خویش را به سمت غرب دوخته، از روشهای، تشکر کردن، احوال پرسی وجواب دادن تلفن گرفته، تا حجاب و پوشش، روش بر خورد و اختلاط با نامحرم را از مظاهر شرقی اجتماعی زیستن دانست و متأسفانه فیلم‌ها و مطبوعات داخلی نیز به این شیوه دامن زد.

    4- تربیت‌های غلط وکم کاری مشاوران

    خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی موجود در جوامع انسانی است که اولین و مهم‌ترین کانون شکل گیری تربیت فرزندان محسوب می‌شود. «بسیاری از جامعه شناسان و نیز روان کاوان عقیده دارند که ریشه بسیاری از انحرافات شخصیت را باید در پرورش نخستین خانواده جست وجو کرد» خانواده های که لاقیدی و بی بند و باری را جایگزین آزادی می‌دانند و ا ز همان اول کوچک‌ترین اهمیتی به آثار منفی روابط آزادانه‌ی دختر و پسر نمی‌دهند، نباید انتظار داشت که هیچ انحرافی سر نخواهد زد. بی تردید ابزاری چون اینترنت و... برای تحقیق، جز لوازم مورد نیاز می‌باشد، اما وقتی به جای تربیت‌های صحیح، کودک از همان دوران طفولیت خود با ماهواره وسی دی‌های مهیج آشنا می‌شود و هنوز دست راست و چپ خود را نشناخته، قبل از یادگیری حلال و حرام، مبدأ و معاد و ماهیت گناه و ثواب، کامپیوتر و اینترنت را آن هم در موسسات آن چنانی آموزش می‌بیند و رایانه ای در اختیارش می‌گیرد، که بر هر جا خواست آزادانه وارد شود و با هر که خواست چت وگفتگو کرده، ایمیل ارسال کند و بوسیله سی دی‌های مبتذل و ماهواره تغذیه گردد، دیگر تقوا و چشم پوشی از گناه به نا محرم برای او بی معنا خواهد بود. وقتی پدر خانه به دختر بد حجابش اعتراض می‌کند، مادر در جواب می‌گوید :همه‌ی فامیل ما چنین هستند. دختر من شاخ در نیاورده که خود را با چادر شب، بپوشاند، همه فامیل مسخره می‌کنند. این جواب مادر ضعیف الایمان، نظیر همان جواب بت پرستان است. زمانی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به بت پرستی مشرکان اعتراض کرد و به توحید فرا خواند، مشرکان گفتند :ما نیاکان خود را بر همین روش یافتیم. آیا پسندیده است که یک دختر مسلمان- که خود الگویی چون فاطمه زهراء (علیها السلام) را دارد از دختران بی فرهنگ وهرزه که خدا وپیامبر (صلی الله علیه وآله) از آن‌ها خشمگین اند –تقلید کند و خود را همچون عروسکی در معرض دید بیگا نگان قرار دهد.

    5- ضعف غیرت

    سنت غیرت سرپرست خانواده در گرایش به بی حجابی و سستی حیا و عفت زنان و دختران نقش بسزایی دارد. این روحیه منفی گاهی سبب می‌گردد وی با برخی توجیه های نفسانی بر بی حجابی و جلوه گری ناموس خود اصرار ورزد و چه بسا به آن جا برسد که به نمایش زیبایی‌ها و لباس‌های فاخر و زینت‌های گران بهای او بر دیگران فخر کند. برخورد های چنین کسی با ادعای انسانیت و مردانگی او در تضاد است.

    6- ضعف حیا ء

    پوشش و حیاء، تفکیک ناپذیرند. تا جلوه ای از حیاء در زنی وجود نداشته با شد پوشش را هم با جدیت مراعات نخواهد کرد. زنان با حیا کسانی هستند که با پوشش کامل از نمایش بدن، موی سر و زینت‌های خود شرم دارند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرموده است «خدا حیا و پوشیدگی بندگانش را دوست دارد» بی حیایی زنان و دختران جوان بیشتر در همنشینی با دوستان بی حیا، تماشایی فیلم‌های مبتذل، بی توجهی به ارزش والای عفت و حیاء، ضد ارزش ندانستن بی شرمی، فرهنگ نامناسب خانوادگی و بی قید و بندی پدر و مادر ریشه دارد. مسائل اخلاقی و تربیتی از ظرافت خاصی بر خوردار است و از پایین‌ترین دوره سنی شکل می‌گیرد. اشتباه ا ست که به مسائل تربیتی مربوط به شرم و حیای دختران تا نُه سالگی توجه نشود، آن گاه با فرا رسیدن زمان تکلیف از آنان خواسته شود تا یک باره در درون خود انقلاب بر پا کنند.
    امور تربیتی، حقایقی هستند که باید به تدریج شکل گیرند. حجاب نیز یک فرهنگ است و باید به تدریج و در گذر زمان در روح و جان آدمی نهادینه شود. صفت ارزشمند حیا، ارزشی بزرگ به زن می‌بخشد و بی حیایی، او را از مقام انسانیت به زیر خواهد کشید.

    7- مد گرایی

    مد گرایی می‌کوشد همواره از تازه های لباس و آرایش آگاه شود و به هر قیمتی از آن‌ها بهره بگیرد. مد گرایی کور کورانه، نتیجه غلبه شهوت و تنوع طلبی افراطی بر روح انسان است. شهوت لباس، زنان و دختران و افراد مدگرا را به اسارت مد سازان در آورده است. مد سازان پشت پرده که با بهره گیری از پ‌ژوهش های گسترده روانشناسی به طراحی مد های جدید می‌پردازند، با طرح مدلهای تحریک آمیز کفش، لباس و آرایش زنان مقلدان بی اراده را اغفال می‌کنند یکی دیگر از ریشه های خود نمایی و بی حجابی، تقلید نا موجه از زنان و دخترانی است که بنا به دلایلی از تقوای پوششی دور مانده‌اند. دلیل چنین تقلیدی را باید در ناآگاهی ساده لوحی، هم رنگی با دوستان، چشم و هم چشمی فریب خوردن و امثال آن‌ها جست و جو کرد چنین افرادی بدون کمترین تفکر، عاقبت اندیشی و بررسی ماهیت پیامد حکم شرعی رفتار خود، از دیگران تقلی می‌کنند. اگر آدمی بر اساس مصالح واقع بینانه و منافع همه جانبه خود تصمیم بگیرد، در چنین گردابی نخواهد افتاد.

    8- سرزنش دیگران

    یکی از ریشه های بی حجابی ،سرزنش هم کلاسی، دوستان و آشنایان و گاهی هم اعضای خانواده است. بسیاری از بانوان با بر خورداری از سلامت نفس، می‌خواهند حجاب دینی کامل داشته باشند، ولی راهزنان پوشش به آنان شبیخون می‌زنند و زبان به سرزنش می‌گشایند که تو چرا خود را محصور و آزادی خود را سلب می‌کنی گاهی هم این سرزنش‌ها از سوی مردان است که برای رسیدن به لذت نامشروع خود چنین می‌کنند

    9- وسوسه های شیطانی

    شیطان با همه ارزش‌های الهی مخالف است و از گسترش گناهان و زشتی‌ها استقبال می‌کند و در این راه از هر ابزاری بهره می‌گیرد. شیطان با بررسی روحیه افراد باور های انحرافی‌اش را به شیوه های گوناگون عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی به آنان القاء می‌کند باید دانست گناهان کلیدی نزد شیطان، اولویت دارند؛ زیرا این نوع زشتی‌ها سبب اشاعه گناهان می‌گردد. شیطان از یک طرف دریافته است که صلاح و فساد زن در صلاح و فساد اجتماع نقش چشم گیری دارد و از طرف دیگر می‌داند که زنان به خودنمایی نزد دیگرا ن علاقه مندند و این خود نمایی هم در اشاعه گناهان نقش کلیدی دارد. شیطان چنان در این مأموریت خود موفق عمل کرده است که برخی زنان باور کرده‌اند چنین معصیت‌های آشکاری، شاخص روشن فکری و نشانه پیشرفت است. هرکسی با کمترین واقع بینی، به سرعت در می‌یابد که هوس رانی نه تنها نشانه روشن فکری و متمدن بودن نیست، بلکه قلب را تاریک و عقل را ضعیف می‌سازد و جز از وسوسه های شیطان و نفس اماره بر نمی‌خیزد. بی حجابی، نتیجه متمدن بودن نیست بلکه در غرایز جنسی و ضعف باور های دینی ریشه دارد.


    10- فخر فروشی

    یکی دیگر از ریشه های بی حجابی فخر فروشی است بعضی از زنان دوست دارند دیگران رفاه مالی آنان را ببینند. بدین منظور، لباس‌های فاخر می‌پوشند و ارزش خود را در طلا و جواهرات می‌جویند اینان از جدیدترین و شیک‌ترین لباس‌ها و جواهرات بهره می‌گیرند و می‌کوشند تا خود را برتر از دیگران نشان دهند و اندوخته های مالی خود را به رخ دیگران بکشند و به این عمل افتخار کنند. نخوت، غرور و فخر فروشی در رفتار آنان موج می‌زند و برای خود جایگاه ویژه ای قائلند. زنان و دختران اگر در دایره عقل و شرع حرکت نکنند، طبیعت آنان خواهان ظاهر سازی و جلوه گری جسمانی است.

    11- جلب توجه دیگران

    آدمی می‌خواهد در جامعه جایگاه ویژه ای داشته باشد که چنین جایگاهی گاه به صورت حقیقی و گاه به صورت مجازی وکاذب به دست می‌آید. جایگاه حقیقی را با دانش و فضائل اخلاقی می‌توان بدست آورد ولی برخی زنان که از چنین ارزشهایی محروم هستند، با نمایش زیبایی‌ها و جاذبه های طبیعی زنانگی خود به دنبال جلب توجه دیگران هستند و می‌کوشند کمبود های کمالی خود را از این راه جبران کند، غاقل از این که بی حجابی، تنها توجه بیمار دلان را به زن جلب می‌کند که خود کمترین اعتباری ندارند آنان از آثار بسیار عمیق حجاب در سلامت اخلاقی افراد و حتی بالا رفتن ارزش‌ها وجودی خود با رعایت پوشش اسلامی غافلند، در نتیجه به جای اعتبار بخشی به خود بیشتر از گذشته ارزش و اعتبار خود می‌کاهد.

    12- بلوغ زودرس جنسی

    هنگامی که خانم‌ها با جلوه گری یا بی حجابی در برابر نوجوانان ظاهر می‌شوند، درون آن‌ها تحریک می‌شود و زودتر از زمان طبیعی به مرحله بلوغ جنسی می‌رسند. این گونه بالغ شدن نوجوانان پسر، همانند رسیدن میوه نارسی است که به تدریج و در شرایط طبیعی به طعم و رنگ نرسیده باشد، بلکه با حرارت بیش از حد و در زمانی کوتاه تر از زمان لازم و معمول برسد و این امر به طور مسلم از یک سری کاستی‌ها و نواقص برخوردار است و نوجوانانی که زودتر به بلوغ می‌رسند، بلوغ نارس و زودرس آنان سبب بروز اختلال در شخصیت آنان می‌گردد و تنها عامل این ضایعه زنان و دختران خودنما هستند. بزرگ‌ترین خدمت به جوانان و نجات آنان از گرداب فساد، حفظِ کرامت و شخصیت زنان در پرتو حجاب و پوشش منطقی است.

    عوامل پیشگیری از مفاسد اجتماعی

    الف- استفاده بی جا از بوی خوش

    مستحب است زن برای شوهر خود و جلب رضای دل او از بهترین و زیباترین لباس‌ها و دل ربا ترین عطرها استفاده کند ، ولی این رفتار هرگز در برابر نامحرمان جایز نیست. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : «تَطَیَّبَتْ لِغَیْرِ زوج‌ها لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّی تَغْتَسِلَ مِنْ طیب‌ها کَغُسْلِهَا مِنْ جنابت‌ها» ؛ هر خانمی که برای غیر شوهر خود از عطر و بوی خوش استفاده کند، خداوند هیچ نمازی از او را نمی‌پذیرد تا (توبه) و غسل کند مانند غسل جنابت. امام صادق (علیه السلام) در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل می‌کند که:فرمودند:اگر خانمی خود را خوش بو کند و از خانه بیرون رود، مورد لعن و نفرین (خداوند وملائکه) قرغار می‌گیرد تا زمانی که به خانه برگردد.

    ب- آرایش کردن برای غیر همسر

    آرایش کردن برای همسر، بسیار پسندیده است و عبادت به شمار می‌آید، ولی اگر آرایش برای غیر همسر باشد (مانند زنان و دخترانی که آرایش می‌کنند و از خانه خارج می‌شوند) مورد غضیب و عذاب الهی قرار می‌گیرند، چنان که در حدیثی از امام صادق (علیه السلام )آمده است : «وَ نَهَی أَنْ تَتَزَیَّنَ لِغَیْرِ زوج‌ها فَإِنْ فَعَلَتْ کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُحْرِقَهَا بِالنَّار» پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) نهی فرمودند :که زن، خود را برای غیر همسرش آرایش کند و فرمودند :سزاوار است خداوند او را در آتش جهنم بسوزاند.

    ج- حضور زن ومرد نامحرم در یک مکان سربسته

    تنها بودن مرد و زن نامحرم در یک مکان بسته، از موارد اختلاط زن و مرد نامحرم است و زن و مرد نامحرم حق ندارند در مکانی خلوت که کسی نمی‌تواند وارد شود، بمانند یا بخوابند یا حتی نماز بخوانند چرا که نماز نیز در چنین محیطی اشکال دارد. امام موسی بن جعفر (علیه السلام) از پدران خود از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل فرمودند که حضرت فرمودند: «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَبِیتُ فِی مَوْضِعٍ تَسْمَعُ نَفَسَهُ امْرَأَةٌ لَیْسَتْ لَهُ بِمَحْرَمٍ.»؛ هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد در مکانی که نَفَس زن نامحرمی را می‌شنود ماندگار نشود یا نخوابد. و در حدیث دیگری آمده است هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نکند، مگر اینکه نفر سوم آنان شیطان خواهد بود تا آن را به گناه اندازد

    د- چشم چرانی

    حرمت چشم چرانی و نگاه شهوانی به نامحرم از مسلمات دین اسلام بوده و زمینه انحراف‌های بسیاری در جامعه می‌گردد. روایاتی که از معصومین (علیهم السلام ) در این زمینه به دست آمده بسیار تکان دهنده و حاکی از آن است که نمی‌توان از کنار چنین مسئله ای به آسانی گذشت. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند : «مَنْ مَلَأَ عَیْنَیْهِ مِنْ حَرَامٍ مَلَأَ اللَّهُ عَیْنَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِع» کسی که چشمانش را از حرام پر کند خدای عزوجل روز قیامت چشمانش را از آتش پر می‌کند، مگر این که (آن شخص) توبه کرده باز گردد. حضرت یحیی (علیه السلام) می‌فرماید : «الْمَوْتُ أَحَبُ إِلَیَ مِنْ نَظْرَةٍ به غیرِ وَاجِب»؛ مرگ در نزد من، بهتر از نگاه های غیر ضروری است. همچنین حضرت امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «عَمَی الْبَصَرِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مِنَ النَّظَر» ؛ کوری چشم بهتر از چشم چرانی است. آری اگر چشم چرانی نباشد، فساد به وجود نمی‌اید و اگر آرایش و خود نمایی نباشد، چشم چرانی نخواهد بود. به عبارت دیگر بد حجابی عامل چشم چرانی و چشم چرانی عامل افتادن در گناه و فساد است. حضرت علی (علیه السلام) چشم چرانی را عامل بزرگ فحشا می‌داند و می‌فرماید : «فَالنَّظَرُ سَبَبُ إِیقَاعِ الْفِعْلِ مِنَ الزِّنَا وَ غَیْرِهِ.»؛ نگاه سبب بسیاری از اتفاق‌ها مانند زنا یا مثل آن است. امام رضا (علیه السلام) در باب فلسفه حجاب و حرمت نگاه فرمود :خداوند نگاه کردن به موی زنان شوهر دار و بی شوهر را حرام کرد؛ زیرا سبب تحریک مردان و افتادن در فساد و انجام اموری می‌شود که حلال نیست و نیز نگاه کردن به جاهای دیگر زنان –چه مو چه غیره –حرام است.

    ه- نگاه به اندام زنان نامحرم

    نگاه به اندام نا محرم، حرام و پوشش تمام برای زن واجب است، مگر صورت و دست‌ها تا مچ و این موضوع مورد فتوای همه مراجع تقلید است که در رساله‌ی خود بیان کرده‌اند. ابوبصیر می‌گوید :به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم : «الرَّجُلُ تَمُرُّ بِهِ الْمَرْأَةُ فَیَنْظُرُ إِلَی خلف‌ها» زن نا محرمی از کنار مردی عبور می‌کند، آیا آن مرد می‌تواند به پشت او نگاه کند؟ حضرت فرمود ند :آیا دوست دارید به بستگان محرم شما چنین نگاه کنند؟ گفتم :خیر! حضرت فرمودند : آنان هم ناموس شما هستند، پس هر چه را بر خود می‌پسندید برای دیگران نیز بپسند. حضرت موسی (علیه السلام) به دختران شعیب فرمود :پشت سر من راه بروید؛ زیرا ما دوست نداریم به پشت زنان نگاه کنیم (60)؛ اما م صادق (علیه السلام) فرمودند آیا کسی که به اندام زنان نامحرم نگاه می‌کند نمی‌ترسد به زنان خانواده او نگاه کنند؟

    و- تماس و شوخی با نامحرم

    بی حجابی یا بد حجابی و خود نمایی، مفاسد بسیاری بدنبال دارد و بسیاری از مردان را به حرام می‌اندازد که بدبختی دنیا و آخرت را در پی دارد. در احادیث بسیاری از امامان معصوم( علیه السلام )آمده است که هرگونه تماس زن و مرد نا محرم را با یکدیگر نهی فرموده‌اند؛ مانند :دست دادن، شوخی کردن، بوسیدن، و...حتی پزشک نا محرم اگر برای معاینه ناچار نباشد نباید به بدن نامحرم دست بزند. امام صادق( علیه السلام) ضمن حدیثی فرمودند : «مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل» (62)؛ هرکس با زنی که محرم او نیست دست بدهد، گرفتار غضب الهی خواهد شد وکسی که مورد غضب خداوند قرار گیرد، سر انجام بدی در انتظار اوست. همچنین رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند :هرکس با زن نامحرمی مصافحه کند، روز قیامت دست بسته وارد محشر می‌شود و آن گاه به آتش جهنم برده می‌شود. هرکس با زن نا محرمی شوخی کند، خداوند او را بابت هر کلمه ای که گفته، هزار سال حبس می‌کند

    ز- هرگونه ارتباط بین دختر و پسر نامحرم ممنوع است

    کسانی که روابط دوستانه میان دختر و پسر را ترویج می‌دهند، خیانتی بزرگ به نسل جوان می‌کنند؛ زیرا برداشتن قُبح ارتباط، زیربنای تمام مفاسد اخلاقی و اجتماعی آینده است؛ از این رو اسلام با هر گونه حرکتی که تحریک ایجاد کرده و آتش خفته زیر خاکستر دختر و پسر را پیش از موعد مناسب رو کند، مخالف است. اسلام برای حفظ حرمت و جلوگیری از بیداری شهوت زودرس، نکته های اخلاقی فراوانی را در مسائل تربیتی بیان کرده است تا شهوت خفته کودکان بیدار نشود؛ مانند نهی کردن بازی مادر با اندام تناسلی کودک که آن شعبه ای از زناست. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید :بازی مادر با آلت تناسلی دخترش شعبه ای از زناست بوسیدن دختر شش ساله بر پسر یا مرد نامحرم حرام است پس اهمیت والای حفظ شهوت در وقت مناسب خودش امری است که اسلام بسیار زیاد بر آن تکیتد دارد واز طرف دیگر را اطفاءغریزه جنسی در هر انسان به ویژه جوانان داشتن دوست دختر و پسر و ارتباط بین همدیگر نیست، بلکه راه واقعی و طبیعی آن ازدواج است که همه ادیان الهی این موضوع را تأکید و امضاء نموده‌اند و پیروانشان را بدان تشویق کرده‌اند. این دوستی‌ها نه تنها مشکلی را برای دختران و پسرا ن حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات آنان می‌افزاید. بسیاری از این دوستی‌ها به ازدواج نمی انجامد، زیرا بیشتر برای تَفنُن و سرگرمی است. وقتی جنبه سرگرمی داشت نه تنها شعله غریزه جنسی را کم نمی‌کند ، بلکه بر اضطراب دختر و پسر می‌افزاید. چون بسیاری از این دوستی‌ها با ترس و دلهره همراه است. از طرفی جوانی که با دختری دوست می‌شود، اگر بخواهد آن دختر را به عنوان همسر آینده‌اش انتخاب کند، پیش خود فکر می‌کند که این دختر که به راحتی با من رابطه نا مشروع بر قرار کرد، پس از اعتقاد و ایمان قوی بر خوردار نیست. بنابر این، همان طوری که امروز با من دوست شد، ممکن است در آینده با اینکه همسر من هست با دیگری ارتباط بر قرار کند. دختر نیز چنین تفکری نسبت به دوست پسرش دارد بر همین اساس بسیاری از این گونه ازدواج‌ها که مشهور به ازدواج‌های خیابانی هستند از پایه متزلزل است و طلاق در این نوع زندگی‌ها بیشتر خواهد بود. زیرا دختر و پسر نسبت به هم بد بین هستند
    می بیند، می شنود، می داند،

    خداوند با ما است



    حضرت علی علیه السلام فرمودند:

    تو مراقب آخرتت باش، دنیا خودش ذلیلانه پیش تو می آید.

    غررالحکم، ح 2603، ص 144




    مامی زهره





    فاطمهحسین24 و خلود

  2. کاربر مقابل پست خلود عزیز را پسندیده است:

    łєmєҺ∂קּ (09-05-2012)

+ ارسال موضوع جدید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •